maandag 2 juni 2014

Max en de toverstenen

We gaan op zoek rondom de school naar stenen. We vinden er zeer veel: grote, kleine, ruwe, harde, gladde, zachte, zware, lichte, ...
Kikker en Max met de blinkende toversteen.
We leren de weegschaal hanteren. Wat weegt zwaar, wat weegt lichter? Hoeveel stenen zijn er nodig zodat de weegschaal in evenwicht staat? ....
 De stenen die we gevonden hebben leggen we in het stenenmuseum. We bekijken de stenen van dichterbij met vergrootglazen.
Op een lang blad papier tekenen we het verhaal Max en de toverstenen. Met waterverf kleuren we alles in. Uiteraard gebruikten we glitterverf voor de toverstenen.
In de rekenhoek gaan we zelfstandig aan de slag om stenen te wegen.
We boetseren een toversteen uit klei. We beschilderen hem naar keuze en werken af met mooie glitters. Zo een mooie steen hoort thuis in een mooi doosje. Prachtige resultaten!
We leren vermeerderen en verminderen. Wat kunnen deze kleuters al flink tellen!!
We maken een stenenkunstwerk. Elke kleuter mag om de beurt een steen op het blad leggen. Nadien bekijken we het vanuit verschillende gezichtspunten. Sommige kleuters zagen er een schip in, anderen een kip of een vogel.
We bouwen met stenen allerlei dingen: een salamander, voetjes, een stoel, ...
Pompom leert ons een nieuwe letter, de T.
We leren krullen maken tijdens schrijfdans. Eerst gebruiken we water, nadien krijt.
We oefenen het verhaal Max en de toverstenen in de verteltafel.
We spelen het verhaal na voor elkaar.
We leren muisjes tekenen op het krijtbord.
Met het mooie weer spelen we graag buiten met alle kleuters samen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen